1. Búcsú a nővéremtől
    2. Szemétre dobva
    3. Kialudt láng 
  4. Utolsó fénykép öcsémről 
  
Harmatcsepp Stúdió
Budapest
1989. január  15.
    Bátonyi  György: 18 húros Gitár, akusztikus gitárok, szintetizátor,ütőhangszerek,  "ének"
Hangmérnök: Folk  Iván 
  Technikai adatok: Tascam 8 track analóg 
az eredeti kazetták
persze dollárért minden volt ha be nem vittek tiltott deviza birtoklásért...
az eredeti számlista 1989  
Az eredti sorrend 1989
Az eredeti kazettaborító. A számok ebben a sorrendben voltak. (Nagy Feró erre hivatkozik)

Digital RE  MASTERED 2010.  324 Fényév inc.  (www.324.hu)
1989. januárjában még csendes volt az ország, de a színfalak  mögött már minden forrongott. Én is kijártam tüntetni szabad választásokért meg  demokráciáért. Akik állítólag "ott voltak", azok amúgy éppen a  lopkodással és negyven év iratállományának eltüntetésével voltak elfoglalva.  Mindenki tudta, hogy vége van mindennek és a zenekarok plakátjai helyett  politikai plakátok kezdték tarkítani az utcákat. Utolsó év volt, mikor a dühös  hatalom fegyveres tagjai még egy utolsót rúghattak büntetlenül belénk.
Piros Janó Ausztriába menekült a katonai behívó elől.  Börtönbe vitték volna évekre, ha hazajön. A "nyugat már nem fogadta"  és Bécsből már nem tudott tovább indulni, nem hiányzott már a keleti blokk  senkinek. A zenekar néhány hónap leforgása alatt szervezhetetlenné vált.  Lehoczki Tibi hivatásos OSZK zenészként alkalmi állást talált és haknizgatott,  mert mindenkinek elfogyott a pénze. Kálmán Tibi meg minek cipelte volna a  kongákat egyedül.
Én azt a baromságot találtam ki, hogy kipróbálok addig egy  szóló karriert "Üvegpest" néven. Volt egy használt mono kölcsön  hangmodulom, később szereztem legálisan dollárt (deviza lap) és vettem egy  gagyi hangú Casio szintetizátornak látszó tárgyat a dolláros hangszerboltban,  ahol árultak egyáltalán ilyet. A cuccal bevonultam a Harmatcsepp utcába  felvenni a VETO ACTION, teljesen agyament rendszerellenes lemezemet. Úgy  éreztem magam, mint egy apa, akinek a gyerekei elmentek a háborúba. Vártam őket  haza, de már tudtam lélekben, hogy mind egy szálig meghaltak.
A kifejezetten "családi és politikai" zenei témák  tökéletesen fedték azt a napi politikai diskurzust, hogy a meglévő kommunista  hatalom kicsike engedményeket tett, az újonnan körvonalazódó politikai erők pedig  mindig ígértek egy kicsit a komcsiknak az új világból és persze széket, irodát,  meg bántatlanságot. A végén már sikerült egymással olyan jól "megegyezni"  az orosz hadsereggel az utca végében, hogy én mint  a politikailag független lakosság, csak  tátottam a számat. Két tökéletesen meghasonlott és egyforma politikai erő  viaskodott a nevetséges kompromisszumaiért, miközben a komcsik százával ültek  be a padsoraikba és jelentették ki, hogy reform kommunisták és támogatják a  többpártrendszert, ha mindegyik párt élén ők lesznek másik trikóban. Ismét  jóslatokba bocsátkoztam a hosszú távú országos jövőképet illetően, csak immáron  sikerült "dalra is fakadni". A dolog olyan jól túllőtt a célon, hogy  a figyelmetlen Magyar Rádió több műsorában leadásra kerültek ezek a számok  komcsi kontroll nélkül, mert mindenki igyekezett a média "vásárban"  is előzékenyen benyalni egy bizonyíthatóan ellenzékinek, hogy az új rezsimben  legyen mire hivatkozni, ha felelősségre vonják netán a 40 év diktatúrában  betöltött kultúrpolitikai szerepéről, vagy a leendő új pozíciója miatt. Teljes  volt a káosz. Egyik nap lement az "Utolsó fénykép öcsémről", a másik  nap az egész műsort megszüntették és a számot betiltották. Rá egy hétre a  reggeli műsorfolyamban meg én voltam az aláfestő zene. Az állam egyszerűen megszűnt  létezni azokban a napokban.
A komcsik a tárgyalásokon három dolgot akartak. A médiát  (sajtó, tv, rádió, stb.), a kultúrát (oktatás, tudásbázis, levéltár, könyvtár,  stb.) és az összes vagyont (össznemzeti lóvé, privatizáció, közigazgatás,  bíróság, tanácsok, hatalmi diszponálás). A többi marha meg ennek nagy  jelentőséget rajtam kívül nem tanúsított. Elvesztek a pitiáner politikai  részletekben. 16 komcsi család elosztotta egymás közt egy ország vagyonát,  minden gond és nyilvánosság nélkül.
Meg kellett az egészet zenésítenem. Ott álltam a véres csata  kellős közepén, fütyültek a golyók, és mint a régi lantos kobzos deákok, tényleg  elgondoltam, hogy mi lesz itt 2017-re ebből a szarból. (Sajna nem sokat  tévedtem, csak a miniszter nevek nem stimmelnek.)
Véres vicc volt az illegális kazettaborító is. Szerencsétlen  apám egy élet fejlesztő mérnöki munkája után egy műanyag "kiváló  dolgozó" vörös csillagot kapott. (Svájcban egy bankot vehetett volna a  munkájából,  a csillagot ma meg a Várban  árulják a turistáknak 500-ért.) Abban ültem be egy kukatárolóba egy zsíros  kenyérrel. Az egész lakótelep kiakadt. Ma már lehet ilyet csinálni komputerrel,  de akkor fizikailag ültem be a mocsokba, ahova ezek raktak. Még jó, hogy  végeztünk a fényképezéssel, mielőtt a rendőrök kijöttek volna.
A felcsendülő nóták immáron egyértelművé tették politikai nincstelenségem  és földönfutásom. A stúdióban járkáló modernkori kultúra képviselője (Iván  üzlettársa), zokon is vette ezt a "szar kis anyagot". Össze is  szólalkoztunk. Ekkor kezdtem először érezni, hogy a múlt rendszer kiszolgálói ,  származásuk és összeköttetésük miatt felsőbbrendűnek képzelik magukat  egy külvárosi proli gyereknél, aki csak  szimpla magnó bérlő itt. Ők már akkor úgy gondolták, itt az idő beépülni azokba  a "korszerű szakmai" intézményrendszerekbe, amelyek a jövőben az átpalizott  nép szórakoztatásával, és nem az eszmeiséggel foglalkoznak. Engem simán lefasisztáztak,  mikor ezt szóvá tettem, bár az én nagyapám is lágerban halt meg (csak a másik  irányban és cirill betűs felirat alatt), és nem nagyon volt velem szemben mire  hivatkozni a " kultúrpolitikai" vitában, miután két néger és egy  zsidó az életre szóló példa előttem( Davis, Coltrane, Bartók). Ennek a  belvárosi elitnek mi mindig is csak fogyasztónak és megrendelőnek kellünk, a  világ és a "kultúra" sorsát majd elintézik egymás között. Szerintem  ők csodálkoznának a legjobban, ha valaki tényleg elszámoltatná őket  gaztetteikről, biztos, hogy a   "demokrácia" elleni támadásnak vennék. Ezt a sántító, hazug  "demokráciát"ezek a szemetek találták fel. Megcseszheted ezt az  akadémista zenei közeget, hogy itt mindenki csak zeneileg publikálni akar, de  mások zenéjét végighallgatni soha. Ezzel teremtették meg a "latin-európai  elnyomás végleges alapjait", és az egymás iránti művészeti tisztelet itt  ért véget . Nem sikk ma elismerni, ha valaki jobb zenész, inkább csináljuk ki,  fúrjuk meg.
 Az Üvegpest soha el nem mondhatta, amit  akart, mert mesterségesen elvágták a széles közönségétől, és ez a lelkükön  szárad. Történelmi bűn, mert elvette a zenéje édes fájdalmát az övéitől a hamis  "zenei elit".
Az Üvegpest jelenséget akkor írták ki végleg a magyar  kultúrából. Alig várják ma is, hogy kihaljon ez a nemzedék és örökre eltűnjön, ledegradálódjon  minden, ami azt a kort idézi.  A  véleményformáló erő és a "megmondó"művészek ma is csak külföldi  vackokat és kommunista öncenzúrában felhizlalt feldolgozásokat játszanak. A KISZ  kultúrosokból lett a modern magyar kultúra nyugati típusú zenei elitje. Az ORI és Művház hiénákra ma is mi dolgozunk, mert itt élnek velünk "egy másik  országban". A kiemelt "tisztes nyugdíjaikat" azért  összetermeltetik velünk, nap mint nap, azóta is.  Kölykeiknek ma is azt magyarázzák, hogy ők a  szellemi örökösei a rendszernek és ez "jogilag" igazolható.
(Bátonyi György visszaemlékezései)

Nagy Feró levele, arról értesít, hogy műsorában leadja az egyik Üvegpest számot, és végül amibe belebukott a "garázs".
Egy eredeti "válogatás"kazetta 1989-ből
A PDF. fájlok MP3 formátumban tartalmazzák  az összes zenét és borító képet. A borítóra kell klikkelni! A betöltés után ne  felejtsd el menteni a számítógépeden a PDF formátumot! (SAVE file local  computer).