Komolyan félek attól, hogy valami két diplomás  zeneakadémista idióta elkezdi "szakmailag" elemezni ezeket a  felvételeket. Ennek a zenének, ha nem ismeri valaki a végletekig szerencsétlen  politikai környezetét és az antiprotekciós harcot, amiben kicsírázott, fogalma  sincs, mit hall.
    Azokat az időket semmi sem mutatja meg jobban, mint ez a  zene. Nem fénykép, nem festmény, nem dokumentum vagy könyv ez. Egyszer és akkor  volt, ott és úgy, megfoghatatlanul, és eloszlott a semmibe. Mégis jobban és  erősebben  visszaad ez valamit abból a  miliőből, amit egyetlen kordokumentum sem. A megfoghatatlan kerül itt  megfoghatóvá a mindenkori jelenben. Az Isten akarta ezt, hogy a rég  elveszettnek hitt egyszerű magnókazetták egyszer csak életre kelnek. 
    Senki még csak nem is álmodott ilyesmiről akkoriban. Nem  létezett internet, nem voltak digitális lejátszók, és örökölni lehetett a  telefonigénylést, ha egy életen át nem kaptál mellékvonalat. Az Üvegpest  megérte az MP3-at! Bár tisztában vagyok azzal, hogy a kutya se hallgat ilyet,  és nem nagyon lesz majd, aki az egykori rajongókon kívül  letölti ezeket a számokat magának, azért  minden esetlegessége ellenére ez volt a Magyar zene azon korszaka, amelyről  rendkívül keveset tud bár ki is. Már szakmailag is érdekes lenne ezt kutatni.  Valójában felszámolt, elpusztított, betiltott földalatti  "kultúrzenekar", ( veszélyes elit közönséggel), mely fennmaradt  volna, ilyen reprezentatív módon, egyetlen egy sincs. Az egykori elnyomó  hatalom gépezetét nem lehetett túlélni. Az Üvegpest 1987.október 22-i  rádiófelvételét is letörölte a közcenzor. Ma egy teljesen hamis művészeti és  zenei történelmi képpel néz szembe mindenki, az előző rendszer kaján és  pökhendi irányítóinak töretlen kormányzása mellett. Aki akkor pandúr volt, az  ma is büntetlenül  és gusztustalanul  üldözi az egykori rebellis művészeket és azok kitörölt emlékét. Csak az eszközök  finomodtak.
    Ez itt a győztesek  "zenetörténete" helyett a silány valóság, és a menedzselhetetlen és  piacképtelen igazság lenyomata, mely egy 125 forintos magnókazettán maradt  fenn! Túlélve politikai rezsimeket, országok széthullását, hidegháború  veteránjainak öngyilkos hallgatását, a mázas "nyugati"piacot, az  elcsalt "szabad" választásokat és a saját halálát.
    Bárhogy is nézzük, nem változott semmi a művészeti életben.  Itt a nyilvánosság miatt a legszembetűnőbb az árulás. Egyéb szakmában a múlt  rendszer kegyeltjei kussolva meghúzódtak zsíros fészkeikben és a háttérből  gazdagon figyelik a lelkileg és szellemileg általuk kirabolt nemzet agóniáját. Bezzeg  itt a "könnyűzenében" még most is van pofája kiállni a színpadra a  "nyugati zenekarok" ódon másolatainak. Be tudta volna húzni egy  közepes zenei  "szakember" két  (keleti-nyugati) táblázatból  vonalzóval,  hogy melyik kiről koppintotta az összemajmolt középszerű "életművét".  Az Üvegpest hangzás rettenetes fejtörés volt a kultúrrendőröknek. Még a kezdeti  Jazz- Rock feldolgozásaik sem hasonlatosak semmihez, bár vért pisáltak, hogy  melyik ócska zenei kategóriába sorolják őket, mikor a dossziéikat örökre  felteszik a polcra. A hatvanas évek "kimittud" győztesei most a  "megasztárokat" zsűrizik és az összes kölykük és rokonuk "szemlátomást  tehetséges". 
    Kimaradt egy zenész  generáció a Magyar zene történelméből. Intézményrendszer híján a privatizációs  (lopkodós) káoszban átugrottak a fejük felett. Itt kell feltennünk a kérdést:  hány "Üvegpest" lehetett akkoriban ? Kik a felelősök ezért az  egzisztenciális holokausztért? Mi lesz egy olyan országban, ahol hiányzik egy  emberöltőnyi zene és kultúra? Az óvodából megy egyetemre a gyerek?
  
    Az Üvegpest zenekar befejezetlen zenei "hőstettei"  három nagy korszakot ölelnek fel. 1986-1987. között az Üvegpest Jazz- Rock  trió, még 1987-1988. között az Üvegpest zenekar, majd 1989-1990. között egy  szóló elképzelést ölel fel. Koncertekről, történetekről, a felvételek  körülményeiről, egyéb tudnivalókról érdemes és kell is a videók(képmagnó), a  történet és a politika tükrében tájékozódni. Nem lehet teljes értékű képet  kapni csupán a zenék alapján mindarról, ami az Üvegpest, bár lesz majd, akit  így is magával ragad a világmegváltás teljesen gyakorlatlan zenébe öntött,  őszinte amatőr hevülete. A zenekar több "gennyes rekordot"(gines) is  magáénak tud. Itt hallható az utolsó magyar politikailag betiltott (mind a mai  napig) zeneszám, csak úgy, mint az a nóta, ami a vasfüggöny mögül kijutva  bejárta az egész világot, és mint ilyen, a legtöbb rádió lejátszotta a világon.  Az első budapesti zenekar volt, amely nem átallott először vidéken koncertezni,  lemezt készíteni, és nem nyalt be a "hangadó budapesti belvárosi  értelmiségnek", hanem a saját protekciómentes zenei útját járta. Addig  arra nem volt példa, hogy valaki ilyen nyilvánvalóan őszintén "megvesse  " a karriert és a megélhetési zenélést, és felülemelkedjen a saját  "sztárságán".
  Nem alaptalanul gondolta mindenki akkoriban, hogy ez az egy  szál levizelt gyufa gyújtja majd fel az egész erdőt! Az egész várost és mindent!  Ha nem hallottál Üvegpestet, fogalmad sincs arról, milyen a forradalmi zene. Ma  is sokan rajta vannak az "ügyön", hogy nehogy egy nincstelen fiatal  generáció példát merítsen ebből a "zenekarosdiból", hisz itt meg  lehet tanulni forradalmat csinálni.
